Forum Disciples, Disciples 3 on
 
Forum Disciples, Disciples 3  Najlepsze forum poświęcone rewelacyjnej serii gry Disciples
 FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy  Regulamin  Zaloguj  Rejestracja   Chat [0]   Discipedia  Download 

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Nagash ep Shogu
2010-06-24, 23:32
Zielonoskórzy - prymitywy, czy odrębna cywilizacja?
Autor Wiadomość
Saemiel 
Pandemoniusz
Kaźniodziej



Wiek: 31
Dołączył: 17 Sty 2008
Posty: 721
Skąd: VI Piekło
Wysłany: 2009-07-05, 17:15   

W Disie nie ma na prawdę prymitywnych ras, może nie licząc wilków i innego zwierzyńca. Orkowie często noszą na sobie zbroję które wcale nie są gorsze od imperialnych, a na pewno ich nie rabują, nie ich rozmiar ;P
Poza tym wszystkie orki mają żelazną broń, gdyby były takie prymitywne to by z pięściakami latały, a nie z bronią przez siebie kutą. Gobliny już takiej broni nie mają, ale nietrudno domyślić się dlaczego, jako rasa "niższa" po prostu nie mają przydział na porządną broń. Co do wielkich zielonoskórych to akurat nie dziwne, że nie mają żelaznej broni (troll nie ma żadnej, ogr jakąś maczugę, z Bethrezen wie czego, a cyklop kamieniami rzuca), bo nawet mniejsza rasa tytanów nie dostaję uzbrojenia z imperialnych zbrojowni, za dużo materiału musi iść na taką broń,, no i na pewno w byle kuźni tak dużego oręża się nie wyprodukuje.
Poza tym orki mieszkają przecież normalnie w miastach, nikt mi nie powie, że jakieś prymitywy sobie miasta zamieszkują. Nawet jeśli ich nie budują, to przecież miasto, a prymitywna osada to co innego, miasto musi mieć jakiś porządek, gdyby go nie było to by długo tam nie pomieszkali.
Pewnie, że są też orki które na prawdę są zacofane, ale przecież są i zacofane olbrzymy, ludzie, elfów to pewnie nawet sporo, tych dzikich rzecz jasna. Ogólnie się przyjęło, że orki to strasznie prymitywne stworzenia, ale w Disie tak akurat nie jest, o czym świadczą przykłady powyżej, a i Nagash w innym temacie coś podobnego mówił.
_________________
Vituperatio stultorum laus est
 
 
 
Czapa 
Marmurowy Gargulec
Poszukiwacz Śmierci



Wiek: 38
Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 266
Skąd: Z ciemnej uliczki
Wysłany: 2009-07-05, 21:10   

Ja też uważam, że zielonoskórzy nie są zacofani. Wręcz przeciwnie - myślę, że są nawet inteligentni bo taki tytan nie wpadł na pomysł jak Ogr/Cyklop aby wziąć sobie broń z okolicy drzewo/kamienie ;-)
 
 
 
Nagash ep Shogu 
Arcywampir
1st Fiddle of Mortis



Wiek: 37
Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 1908
Skąd: Cihael ep Eshar
Wysłany: 2009-07-05, 21:22   

A ja rzeknę, iż goblinom także należy się pewne uznanie., To one szkoliły cyklopy. Torturowały je. Takie bydle, a dało się zdominować przykurczom? Coś w tym musi być.

Ale to już taki delikatny off topic. Szkoda, że autor koncepcji nie raczył zająć stanowiska.
_________________

Księżyc świeci, martwiec leci,
Sukieneczką szach, szach,
Panieneczko, czy nie strach?



Nasz wampirek to smakosz i znawca,
przy tym wcale nie żaden oprawca!
Za ssanie kolacji płaci jak w restauracji,
Chyba, że honorowy krwiodawca...

Sysu, sysu, cmok, cmok, cmok,
Chyba, że honorowy krwiodawca!

 
 
 
Gedeon 
Rycerz


Dołączył: 04 Lip 2009
Posty: 70
Skąd: Z Polski
Wysłany: 2009-07-07, 15:59   

Inteligentny nie znaczy ,,nieprymitywny". Co do miast - możnaby uznać, że podbijają ludzkie (czy czyjeś tam) miasta - no i nigdzie nie ejst powiedziane, że potem te miasta są jakieś zorganizowane.
Zbroje mogą sobie jakoś wyklepać z tych skonfiskowanych.

A co do kosmogonii - teoria z bogami jako aniołami jest naciągana, wtedy nie byłoby wyznawców Wotana czy Galleana, tylko byliby jakimiś odłamami w ramach Koscioła/Zakonu/Sekty Wszechojca. Tym niemniej, wygląda na to, że jednak jakoś góruje on nad pozostałymi. W końcu to nie żaden z bogów, tylko on (bądź jego sługa) stworzył Nevendaar.
No i nie są równi. W każdym razie Bethrezen wobec Wszechojca nie - w końcu był kiedyś jego aniołem, potem Wszechojciec bez większego problemu zamknął go w otchłani.


A generalnie koncepcja, że bóg orków był spętany czy coś tam byłaby dobrym wprowadzeniem ich jako rasy grywalnej. Uzasadniałyby czemu do tej pory nie odgrywali większej roli w świecie. Ale z drugiej strony - byłaby to powtórka z rozrywki (Gallean i elfy). Już lepsze byłoby pojawienie się jakiegoś genialnego orczego wodza który siłą i podstępem jednoczy plemiona i czyni z nich imperium (z małej :D ). Coś jak Czyngis Chan.
_________________
Mój blog: adeptusrpg.wordpress.com
 
 
Nagash ep Shogu 
Arcywampir
1st Fiddle of Mortis



Wiek: 37
Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 1908
Skąd: Cihael ep Eshar
Wysłany: 2009-07-07, 20:36   

Gedeon napisał/a:
Co do miast - możnaby uznać, że podbijają ludzkie (czy czyjeś tam) miasta - no i nigdzie nie ejst powiedziane, że potem te miasta są jakieś zorganizowane.
Zbroje mogą sobie jakoś wyklepać z tych skonfiskowanych.


Proponuję raz jeszcze przejść kampanię krasnoludów z Mrocznego Proroctwa i wczytać się w nią dokładnie. Można uniknąć wypisywania takich niedorzeczności :-P Poza tym to zdzieranie zbroic... z kogo niby? Innych orków? Wziąłeś pod uwagę gabaryty orczych pancerzy?

Zresztą już raz prosiłem, żeby nie kontynuować tutaj tego off topu.
_________________

Księżyc świeci, martwiec leci,
Sukieneczką szach, szach,
Panieneczko, czy nie strach?



Nasz wampirek to smakosz i znawca,
przy tym wcale nie żaden oprawca!
Za ssanie kolacji płaci jak w restauracji,
Chyba, że honorowy krwiodawca...

Sysu, sysu, cmok, cmok, cmok,
Chyba, że honorowy krwiodawca!

 
 
 
Gedeon 
Rycerz


Dołączył: 04 Lip 2009
Posty: 70
Skąd: Z Polski
Wysłany: 2009-07-08, 15:47   

Przyznaję, że akurat krasnoludów nigdy nie mogłem przemóc, w żadnej z częsci ani dodatków. Po prostu zawsze mnie szlag trafia na ten mały ruch.

Co do orczych zbroji - przecież te zdobyczne mogą przerabiać - wyklepywać itd. Mogą wreszcie wyrabiać im je niewolnicy, albo zastraszone miasta jako haracz (czy wreszcie neutralni handlarze bronią).
Zresztą - nawet jeśli - to o niczym to nie świadczy. W zmilitirazywanej rasie może być znane kowalstwo broni, a jednocześnie na wszystkich innych polach może być ona zacofana. Zresztą - jaką broń mają orkowie? Głownie jakieś pałki i maczugi. Jedynie król ma lepszą broń, zbroję, koronę, płaszcz itd, no ale w tym wypadku to już na pewno mógł on ją zdobyć w jeden z wymienionych sposobów.
_________________
Mój blog: adeptusrpg.wordpress.com
 
 
Nagash ep Shogu 
Arcywampir
1st Fiddle of Mortis



Wiek: 37
Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 1908
Skąd: Cihael ep Eshar
Wysłany: 2009-07-08, 20:12   

Wydzielam ten temat z tego, bo tam sie jawny off top szerzył.

Gadeon napisał/a:
zawsze mnie szlag trafia na ten mały ruch


[off top]E? Leśna i Morska podróż + Hymn Klanów (czy tam Psalm), grasz Mistrzem Magów i karasie są najszybszą rasą na mapie![/off top]

Przerabianie zbroi zdobycznych? Przecież po orczych pancerzach widać, że to kompletnie inna robota płatnerska, niźli imperialna, czy krasnoludzka. Motyw z niewolnikami i zastraszonymi miastami jest dobry, tylko, że to dowodzi sprytu orków - ot idea - zrobić, ale się nie narobić :-P Poza tym fakt, że chcą posiadać zbroję świadczy, że zdają sobie sprawę, że w boju pancur potrzebny jest. tacy na ten przykład Barbarzyńcy pancerza nie mają. Nie wpadli na to, że można zedrzeć z innych, można kupić, ukraść, etc., czy po po prostu są bardziej prymitywni od Zielonoskórych?

Gadeon napisał/a:
Zresztą - jaką broń mają orkowie?


Gobliny mają włócznie i łuki, Orkowie topory, Czempioni morgenszterny, czy coś podobnego, o Królu sam pisałeś. Pałki? Maczugi? Chyba się nie przyjrzałeś czym oni walą ;-) O Trollu i Ogrze nie wspomnę, dziadygi są na tyle wielkie, że piącha i maczuga styknie.

Trochę na wyrost ta Twoja opinia o prymitywizmie orków. Tak jeszcze na koniec - Zielonoskórzy maja wykształconą hierarchię społeczną, prymitywne społeczeństwa zaś oscylują wokół wspólnoty plemiennej z wodzem na czele - vide Barbarzyńcy.
_________________

Księżyc świeci, martwiec leci,
Sukieneczką szach, szach,
Panieneczko, czy nie strach?



Nasz wampirek to smakosz i znawca,
przy tym wcale nie żaden oprawca!
Za ssanie kolacji płaci jak w restauracji,
Chyba, że honorowy krwiodawca...

Sysu, sysu, cmok, cmok, cmok,
Chyba, że honorowy krwiodawca!

 
 
 
R'edoa Yevonea 
Naczelna Terrorystka
Róża Kurhanów



Wiek: 35
Dołączyła: 28 Maj 2007
Posty: 1560
Skąd: Ner'eeye Maha
Wysłany: 2009-07-08, 20:28   

Przede wszystkim określenie "prymitywne" jest samo w sobie "prymitywne" i zacofane - na kształt XIX angielskich "antropologów" co to każdą kulturę mniej rozwiniętą śmieli określać prymitywną, porównując ją krótkowzrocznie do szczytu osiągnięć ludzkości, czyli do własnej.

Wyjściem jest użycie słowa "pierwotna".
_________________

 
 
 
Saemiel 
Pandemoniusz
Kaźniodziej



Wiek: 31
Dołączył: 17 Sty 2008
Posty: 721
Skąd: VI Piekło
Wysłany: 2009-07-08, 21:02   

Orki z całą pewnością nie są prymitywne.
Została wskazana ich broń, akurat tutaj niezłe chybienie. Czempion orków ma jakiś skomplikowane (jak na prostą broń) niewiadomoco, a nieźle tym czymś sieka. Czyli maja nawet swoje podejście do rzemiosła zbrojeniowego, takiej broni nikt inny nie używa. Czyli nie poprzestają na kopiowaniu cudzych pomysłów, ale mają też własne.
Co do metalurgii to muszą ją mieć nawet bardziej rozwiniętą od tej w Imperium. W Im,perium solidnych, ale to na prawdę solidnych pancerzy używa sama śmietanka wojowników, paladynowie i obrońcy wiary. Takich osobników nie ma zbyt wielu, podczas gdy czempionów jest całkiem sporo. Mają gorsze pancerze, ale jednak je mają, częściej spotkasz orka zakutego w solidną blachę niż człowieka.
No i orkowie są bardziej tolerancyjni od ludzi, w Imperium jako sprzymierzeńców mamy tylko tytanów, orkowie mają tego tałatajstwa więcej. Ok, cyklopy są zniewolone, pewnie gobliny nie mają tam ciekawego życia, ale trolle i ogry współpracują z orkami. A ogra to nawet ciężko "zielonoskórym" nazwać, co świadczy o nijakiej tolerancji orków. Zaś tolerancja na pewno nie jest czymś co kojarzymy z prymitywizmem. Gdyby orkowie byli prymitywni byliby raczej ksenofobicznie nastawieni do świata, a tutaj tolerują inne rasy, czy to jako towarzyszy czy jako niewolników.
Zresztą warto zauważyć pewną przewrotność, gobliny które najprawdopodobniej są pomiatane przez orków zniewoliły dla nich cyklopów. Zaawansowany system niewolnictwa jak się patrzy. Tego też nie miały skąd skopiować, bo u innych ras nie można było tego zauważyć. A jeśli ktoś mi powie, że niewolnictwo jest prymitywne, to niech najpierw się zastnowi czy Imperium Rzymskie było prymitywne.
_________________
Vituperatio stultorum laus est
 
 
 
Gedeon 
Rycerz


Dołączył: 04 Lip 2009
Posty: 70
Skąd: Z Polski
Wysłany: 2009-07-09, 22:56   

Cytat:
E? Leśna i Morska podróż + Hymn Klanów (czy tam Psalm), grasz Mistrzem Magów i karasie są najszybszą rasą na mapie!

Chodzi Ci o Psalm Przyspieszenia chyba. Ok wiem, ale mimo wszystko koniecznosc co turowego rzucania tych czarów jest dla mnie odrobine nużąca.

Cytat:
Motyw z niewolnikami i zastraszonymi miastami jest dobry, tylko, że to dowodzi sprytu orków - ot idea - zrobić, ale się nie narobić


Co nie zmienia faktu, że nie wyklucza to prymitywizmu. Weźmy choćby takich Mongołów – koczowników, którzy podporządkowali sobie tak wysoce rozwinięte państwo jak Chiny, a mimo tego, w znacznej większości dalej mieszkali w jurtach.

Co do orczych broni – ok., nie pamiętałem dokładnie, ale zapamiętałem dobrze, że były to wyłącznie bronie obuchowe – które w naszym świecie były głównie bronię plebejskiej piechoty, jakichś milicji cechowych itd.

Cytat:
Tak jeszcze na koniec - Zielonoskórzy maja wykształconą hierarchię społeczną, prymitywne społeczeństwa zaś oscylują wokół wspólnoty plemiennej z wodzem na czele - vide Barbarzyńcy.


Biorąc pod uwagę ilość królów tudzież wodzów (czempionów) należy uznać, że ich formą organizacji są właśnie małe plemiona. A co do hierarchii – silniejsi (orki wielkogębe) są na górze, słabsi (zwykłe orki i gobliny) na dole. Naprawdę zaawansowane.

Cytat:
R’edoa dla mnie to, że kultura jest mało rozwinięta, znaczy właśnie tyle, że jest prymitywna.


Cytat:
No i orkowie są bardziej tolerancyjni od ludzi, w Imperium jako sprzymierzeńców mamy tylko tytanów, orkowie mają tego tałatajstwa więcej. Ok, cyklopy są zniewolone, pewnie gobliny nie mają tam ciekawego życia, ale trolle i ogry współpracują z orkami.


To, że akceptują kogoś, kto jest dużo silniejszy i może siłą wykazać swoje racje, nie świadczy o tolerancyjności...

Cytat:
A jeśli ktoś mi powie, że niewolnictwo jest prymitywne, to niech najpierw się zastnowi czy Imperium Rzymskie było prymitywne.


Błąd logiczny. Z tego, że zaawansowana cywilizacja, jaką było Cesarstwo Rzymskie, praktykowała niewolnictwo, nie świadczy o tym, że słabo rozwinięte tego nie robiły. De facto – pierwszy etap niewolnictwa (tzw. niewolnictwo patriarchalne, czy też domowe) charakteryzował się lepszym traktowaniem niewolników, niż późniejszy, kiedy to byli masową siłą roboczą wykorzystywaną w latyfundiach i kopalniach. A struktura społeczna oparta na wojownikach i niewolnikach występuje też np. u takich Tuaregów.
 
 
MachaK 
Barbarzyńca
Mojra Nevendaaru



Wiek: 111
Dołączyła: 27 Maj 2007
Posty: 936
Skąd: Popielisty wschód
Wysłany: 2009-07-10, 14:28   

1. Orkowie i gobliny początkowo byli prymitywni, ale z każdym pokoleniem wzrasta ich poziom (Vogel rzucił gdzieś skrinami na tym forum, gdzie to jest napisane).
2. Orkowa elita ma więcej pancerzy niż przedstawiciele innych ras (poza centaurami) z przyczyn balansu gry (przy wzrastaniu pancerza razem z poziomem drzewka magowie i strzelcy byliby nieskuteczni wobec nich).
3. Słowa Saemiela dot. niewolnictwa miały na znaczeniu, że niewolnictwo praktykowane było nie tylko przez barbarzyńców ale i przez cywilizowane ludy.
4. Ja organizację polityczną zielonych widzę w barwach takich, jak organizacja polityczna elfów i centaurów przed wskrzeszeniem Galleana.
5. Tolerancja wcale nie jest potrzebna do bycia cywilizowanym (jak ktoś nie wierzy to niech poczyta o Chinach i Chińczykach).
6. Zieloni nie mogliby utrzymywać niewolników, jeżeli proporcje wynosiłyby 1ork na 500 ludzi. Jako, że mentalność w świecie Disciples jest bardziej Europejska to by zieloni musieliby puścić z dymem osady z okupowanych ziem.
_________________
Szaleństwo jest bramą, po której znajduje się nieśmiertelność. Nieśmiertelni mają wgląd na czas i przeznaczenie, a mając wgląd ma się też wpływ. Poddaj się władzy Mojrom, byś się nie rozpadł.
 
 
Saemiel 
Pandemoniusz
Kaźniodziej



Wiek: 31
Dołączył: 17 Sty 2008
Posty: 721
Skąd: VI Piekło
Wysłany: 2009-07-10, 15:32   

Jeśli wszystko mamy tłumaczyć balansem to nie wytłumaczymy niczego. Na przykład:
krasnoludy są bardziej wytrzymałe z powodu balansu. Tak na prawdę powinny być słabsze pod tym względem od ludzi, w końcu znacznie łatwiej trafić w jakąś żywotną część u krasnoluda niż u człowieka, bo u krasnoluda musi to być bardziej ściśnięte. Takie przykłady można mnożyć, ale mi się nie chcę mózgownicy wysilać.

Ja wcale nie mówiłem, że nie może być cywilizacji bez tolerancji. Chciałem powiedzieć, że nie ma tolerancji bez cywilizacji.
No i że niby ogry i trolle siłą wymuszają sojusz z orkami? To byłoby ciekawe, zwłaszcza, że to orki są rasą w tym układzie dominującą. W końcu to nie żaden ogr jest władcą, ale zawsze ork.
Poza tym tytan też jest raczej silniejszy od zwykłego człowieka, a jakoś świata nie zdominowały. Nie tylko siła, a liczebność jeszcze się liczy i o tym należy pamiętać ;P

I orki mają zaawansowany system niewolnictwa, niewolnik niewoli dla nich innych. Może nie mają walk gladiatorów, ale to tylko dlatego, że walki mają pod dostatkiem. Według mnie wcale to nie jest takie proste, żeby wykorzystywać spryt goblinów do zniewolenia dużo od nich silniejszych cyklopów. Przy okazji wychodzi jeszcze to, że zielonoskórzy znają się również na torturach i to pewnie na tyle dobrze, że niejeden łowca czarownic mógłby się od nich uczyć.
_________________
Vituperatio stultorum laus est
 
 
 
MachaK 
Barbarzyńca
Mojra Nevendaaru



Wiek: 111
Dołączyła: 27 Maj 2007
Posty: 936
Skąd: Popielisty wschód
Wysłany: 2009-07-10, 15:37   

Balansem nie wszystko, ale niektóre elementy.
_________________
Szaleństwo jest bramą, po której znajduje się nieśmiertelność. Nieśmiertelni mają wgląd na czas i przeznaczenie, a mając wgląd ma się też wpływ. Poddaj się władzy Mojrom, byś się nie rozpadł.
 
 
Gedeon 
Rycerz


Dołączył: 04 Lip 2009
Posty: 70
Skąd: Z Polski
Wysłany: 2009-07-10, 23:44   

Cytat:
6. Zieloni nie mogliby utrzymywać niewolników, jeżeli proporcje wynosiłyby 1ork na 500 ludzi. Jako, że mentalność w świecie Disciples jest bardziej Europejska to by zieloni musieliby puścić z dymem osady z okupowanych ziem.


A Sparta? Tam właśnie tak było. Bardzo nieliczna grupa Spartiatów, których całe życie skupiało się na wojnie, niewoliło o wiele, wiele liczniejszych helotów
Cytat:

3. Słowa Saemiela dot. niewolnictwa miały na znaczeniu, że niewolnictwo praktykowane było nie tylko przez barbarzyńców ale i przez cywilizowane ludy.

Co w żaden sposób nie przesądzą, dlaczego orków mielibyśmy zaliczyć do drugiej grupy.

Cytat:
No i że niby ogry i trolle siłą wymuszają sojusz z orkami? To byłoby ciekawe, zwłaszcza, że to orki są rasą w tym układzie dominującą. W końcu to nie żaden ogr jest władcą, ale zawsze ork.


Albo smok :D
Cóż, bo ork jest cwańszy od ogra, mimo wszystko. Ale skoro sam mówisz, że orki są rasą dominującą w tej frakcji, to znów się to kłoci trochę z ich rzekomą tolerancją. Po prostu - trolle i ogry są silne i użyteczne.

Cytat:
Według mnie wcale to nie jest takie proste, żeby wykorzystywać spryt goblinów do zniewolenia dużo od nich silniejszych cyklopów.


Cóż... Gobliny są dużo inteligentnijesze od orków. Zniewolily cyklopów. To one wyhodowały gigantyczne pająki (D I). Są jedymi magami w tej frakcji. Nie zdziwiłbym się okazało, że te małe cwaniaki skrycie manipulują orkami.
Cytat:

Przy okazji wychodzi jeszcze to, że zielonoskórzy znają się również na torturach i to pewnie na tyle dobrze, że niejeden łowca czarownic mógłby się od nich uczyć.


Nie bluźnij, heretyku! :D

Jeśli dyskutujemy o kulturze jakiejś rasy z gry, to w tej dyskusji raczej należy traktować ją jako hipotetycznie istniejącą i nie odwoływać się do mechaniki.

Orki mają cięższe zbroje, bo są duże i silne. I tyle. Za to te zbroje ich spowalniają.

Zauważcie, że orki nie mają własnej architektury. Owszem, ktoś (znów odwołująć się do kwestii technicznych) może powiedzieć, że to dlatego, że nie są frakcją grywalną. Ok, ale elfy miały na mapie swoje charakterystyczne budynki, jeszcze przed BE.
_________________
Mój blog: adeptusrpg.wordpress.com
 
 
Nagash ep Shogu 
Arcywampir
1st Fiddle of Mortis



Wiek: 37
Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 1908
Skąd: Cihael ep Eshar
Wysłany: 2009-07-11, 08:03   

Gadeon napisał/a:
Zauważcie, że orki nie mają własnej architektury. Owszem, ktoś (znów odwołująć się do kwestii technicznych) może powiedzieć, że to dlatego, że nie są frakcją grywalną. Ok, ale elfy miały na mapie swoje charakterystyczne budynki, jeszcze przed BE.


Wydaje mi się to kwestią niedopatrzenia autorów, a nie jakimś przemyślanym krokiem ;-)

Co do tego całego niewolnictwa - ja tylko napomknę, że starożytni filozofowie, w tym Arystoteles, ładnie uzasadnili, że natura niektórych ludzi przeznaczyła do służby. Tacy to tylko dużo pary w prawicy maja i rozum na tyle duży, by pojąć rozkazy innego człowieka, bardziej rozumnego, ale mniej silnego. Ot, wypisz, wymaluj - o Ograch i Trollach mowa.
_________________

Księżyc świeci, martwiec leci,
Sukieneczką szach, szach,
Panieneczko, czy nie strach?



Nasz wampirek to smakosz i znawca,
przy tym wcale nie żaden oprawca!
Za ssanie kolacji płaci jak w restauracji,
Chyba, że honorowy krwiodawca...

Sysu, sysu, cmok, cmok, cmok,
Chyba, że honorowy krwiodawca!

 
 
 
MachaK 
Barbarzyńca
Mojra Nevendaaru



Wiek: 111
Dołączyła: 27 Maj 2007
Posty: 936
Skąd: Popielisty wschód
Wysłany: 2009-07-11, 08:38   

Gedeon napisał/a:
A Sparta? Tam właśnie tak było. Bardzo nieliczna grupa Spartiatów, których całe życie skupiało się na wojnie, niewoliło o wiele, wiele liczniejszych helotów


Tak nawiasem to Sparta właśnie dzięki helotom upadła. Ale do rzeczy. Można też rzucić stwierdzeniem o tym, jak górny Egipt zniewolił dolny i przez kilka pierwszych wieków dolny Egipt był w większości niewolniczy. Ale w obydwu sytuacjach było tak, że to ludy zbójeckie zniewalały ludy rolnicze. A jak jest w Disciples? Znamy tylko 3 odmiany ludzkie Zwykli (imperialni i neutralni), Barbarzyńcy (z północy, jak mówi gra) i lud Alkmaaru (wymarły bądź na wymarciu). Żadna z tych ludzkich odmian nie jest pacyfistycznie nastawiona do świata, zatem masowe niewolnictwo jest niemożliwe.

Cytat:
Co w żaden sposób nie przesądzą, dlaczego orków mielibyśmy zaliczyć do drugiej grupy.


Znaczy to, że teza o niewolnictwie nie może przesądzać o tym, czy ktoś jest dziki czy cywilizowany.

Gedeon napisał/a:
Orki mają cięższe zbroje, bo są duże i silne. I tyle. Za to te zbroje ich spowalniają.


Balans, nie logika, została użyta. Pamiętacie tę scenę z LOTR'a, podczas oblężenia Helmowego Jarlu, gdzie Gimli z Aragorn sami jedni biją masę orków\goblinów\uruk-hai na moście? Gdyby bitwy w Disciples były przeprowadzane w czasie rzeczywistym, to 6 goblinów nic nie mogłoby zrobić weteranowi. Rzecz ma się podobnie z orkami w Disciples, gdyby waliły równocześnie z wojownikami imperialnymi, to ci drudzy (w pierwszych lvl) nie mieli by szans.

Gedeon napisał/a:
Zauważcie, że orki nie mają własnej architektury. Owszem, ktoś (znów odwołująć się do kwestii technicznych) może powiedzieć, że to dlatego, że nie są frakcją grywalną. Ok, ale elfy miały na mapie swoje charakterystyczne budynki, jeszcze przed BE.


Gdyby przyjąć teorię całkowitego trzymania się obrazków z gry, to orkowie budują nawet ładne krzyże dla oznaczenia miejsca, gdzie zmarł przeciwnik. Ale tak nie jest, krzyże i brak budynków zielonych oraz jaszczurów jest wynikiem łatwizny, na jaką poszli twórcy.
_________________
Szaleństwo jest bramą, po której znajduje się nieśmiertelność. Nieśmiertelni mają wgląd na czas i przeznaczenie, a mając wgląd ma się też wpływ. Poddaj się władzy Mojrom, byś się nie rozpadł.
 
 
Vogel 
Ochrzczony Ogniem
Disciples of evil



Wiek: 38
Dołączył: 03 Paź 2007
Posty: 2981
Skąd: Temperance
Wysłany: 2009-07-11, 08:51   

Gedeon napisał/a:
Co do orczych broni – ok., nie pamiętałem dokładnie, ale zapamiętałem dobrze, że były to wyłącznie bronie obuchowe

Jeśli topór, włócznie i łuk zaliczasz do obuchowych.
Zielonoskórzy posiadają podział społeczeństwa i hierarchię opartą na tym kto się z kogo urodził (ot tak jak wszędzie). Podobnie jak większość grywanych ras swą siłę opierają na sojuszu orkowie, gobliny, trole i ogry a w BE sprzymierzenie z mrocznymi elfami. Rasa ta posiada własny język i system magiczny co też jest nie bez znaczenia.
Gedeon napisał/a:
A co do kosmogonii - teoria z bogami jako aniołami jest naciągana, wtedy nie byłoby wyznawców Wotana czy Galleana, tylko byliby jakimiś odłamami w ramach Koscioła/Zakonu/Sekty Wszechojca. Tym niemniej, wygląda na to, że jednak jakoś góruje on nad pozostałymi. W końcu to nie żaden z bogów, tylko on (bądź jego sługa) stworzył Nevendaar.

Czemu elfy miały by być odłamem od kościoła Wszechojca skoro stworzył ich Gallean i to on jest ich bóstwem podobnie z innymi rasami, dmnie bogowie są właśnie aniołami dużego taty.
_________________
Hańba tym, którzy nazywają nas okrutnikami, odwracają oczy od stosu i zasłaniają uszy broniąc się przed krzykiem heretyka.
Albowiem smród jaki czują jest zapachem grzechu opuszczającym jego ciało, czując go poznajemy chorobę jaka toczy naszą duszę i pomaga się z niej wyzwolić.
Słuchając poznajemy ogrom łaski jaką kieruje ku nam Wszechojciec, albowiem nie jest to krzyk bólu a ekstazy przekraczającego wrota niebios.
 
 
 
Gedeon 
Rycerz


Dołączył: 04 Lip 2009
Posty: 70
Skąd: Z Polski
Wysłany: 2009-07-11, 20:17   

Cytat:
Wydaje mi się to kwestią niedopatrzenia autorów, a nie jakimś przemyślanym krokiem ;-)

W ten sposób można wszystko wyjaśnić. Możesz powiedzieć, że orki mają bogatą kulturę, sztukę i literaturę, tylko że przez niedopatrzenie autorzy o tym nie wspomnieli :D

Cytat:
Co do tego całego niewolnictwa - ja tylko napomknę, że starożytni filozofowie, w tym Arystoteles, ładnie uzasadnili, że natura niektórych ludzi przeznaczyła do służby. Tacy to tylko dużo pary w prawicy maja i rozum na tyle duży, by pojąć rozkazy innego człowieka, bardziej rozumnego, ale mniej silnego. Ot, wypisz, wymaluj - o Ograch i Trollach mowa.


Ale w przypadku goblinów jest raczej odwrotnie.

Cytat:
A jak jest w Disciples? Znamy tylko 3 odmiany ludzkie Zwykli (imperialni i neutralni), Barbarzyńcy (z północy, jak mówi gra) i lud Alkmaaru (wymarły bądź na wymarciu). Żadna z tych ludzkich odmian nie jest pacyfistycznie nastawiona do świata, zatem masowe niewolnictwo jest niemożliwe.


Ok, ale co mają ludzkie plemiona do orków?

Cytat:
Znaczy to, że teza o niewolnictwie nie może przesądzać o tym, czy ktoś jest dziki czy cywilizowany.


Teza ,,skoro orki mają rozwinięty system niewolnictwa, są cywilizowane" była użyta przez stronę przeciwną. Ja tylko mówiłem, że to nie argument (czyli właśnie to, co napisałaś).

Cytat:
Gdyby przyjąć teorię całkowitego trzymania się obrazków z gry, to orkowie budują nawet ładne krzyże dla oznaczenia miejsca, gdzie zmarł przeciwnik.


W takim wypadku należałoby przyjąć, że Demony też je budują :D

Cytat:
Jeśli topór, włócznie i łuk zaliczasz do obuchowych.


A odkąd to włócznia i łuk, są broniami ORKÓW? A jeśli się nie mylę, to o broniach ORKÓW mówiłem. A co do topora - owszem, jak najbardziej jest on zaliczany do broni obuchowych.

Cytat:
Czemu elfy miały by być odłamem od kościoła Wszechojca skoro stworzył ich Gallean i to on jest ich bóstwem podobnie z innymi rasami, dmnie bogowie są właśnie aniołami dużego taty.


Oczywiście, taka jest oficjalna wersja Inkwizycji i powinniśmy się jej trzymać.
Ale na boku - gdyby Gallean był aniołem Wszechojca, to elfy czciłyby jego jako swojego partona (tak jak katolicy czcą świętych), ale jako boga - Wszechojca.
Zresztą, czy Wszechojciec pozwoliłby swoim aniołom na takie jazdy jak wyrywanie sobie serc? (Wotan i Gallean). Chyba, żeby przyjąc, że są to anioły zbuntowane. Ale wtedy wyznawcy Wszechojca prowadziliby nieustającą krucjatę przeciwko ich wyznawcom, a tak nie jest.

No ale chyba popadamy w offtop. Kosmogonia, teogonia tudzież relacje miedzy bogami to chyba materiał na inny temat.
 
 
Gaderic 
Wilczy Władca
Wilk stepowy...



Wiek: 36
Dołączył: 16 Maj 2007
Posty: 598
Skąd: Afterfallowe góry
Wysłany: 2009-07-11, 21:45   

Cytat:
A co do topora - owszem, jak najbardziej jest on zaliczany do broni obuchowych.

Tego się czepię bo aż mnie walnęło po ochach - masz młot młot miażdży, masz maczugę maczuga miażdży, to są bronie obuchowe. Masz topór topór uwaga! Tnie nie miażdży... Wniosek? Topór nie jest bronią obuchowa. Dziękuje za uwagę. Dzieci do piaskownicy!

Jeżeli ktoś uważa że ork może sobie przekuć (?) zbroję - to jest a-wykonalne! Jeżeli zbroja ma sprawować jakąkolwiek ochronę musi być ROBIONA NA MIARĘ!
Wniosek orkowie albo robią sobie zbroje same albo kogoś do tego wynajmują tak czy owak głupie zachowanie to nie jest. Zresztą grałem w misje klanów to wiem że orkowie wcale głupi nie są. Mądrością nie brylują ale jakoś przetrwały a i pancerze wytwarzają (lub kupują).
_________________
Piwo to moja droga do oświecenia!
... a poza tym uważam, iż .dat należy zniszczyć!!! Więc.. DAJ KAMIENIA!!
Uwaga na Kleofasa co tu hasa z kąta w kąt!!
 
 
 
MachaK 
Barbarzyńca
Mojra Nevendaaru



Wiek: 111
Dołączyła: 27 Maj 2007
Posty: 936
Skąd: Popielisty wschód
Wysłany: 2009-07-12, 09:18   

Cytat:
Ok, ale co mają ludzkie plemiona do orków?


Trzeba czytać uważnie i używać trochę rozumu to byś wiedział. Masowe zniewolenie możliwe jest tylko wśród ludów mało wojowniczych albo pacyfistycznych. Jako, że nie ma czegoś takiego w Nevendaarze, masowe niewolnictwo jest niemożliwe.

Cytat:
W takim wypadku należałoby przyjąć, że Demony też je budują :D


Dlatego nie można czyta dosłownie obrazków w grze. (aby nie łamać regulaminu nie napiszę pewnego stwierdzenia, które by tu pasowało).

Gaderic napisał/a:
Cytat:
A co do topora - owszem, jak najbardziej jest on zaliczany do broni obuchowych.

Tego się czepię bo aż mnie walnęło po ochach - masz młot młot miażdży, masz maczugę maczuga miażdży, to są bronie obuchowe. Masz topór topór uwaga! Tnie nie miażdży... Wniosek? Topór nie jest bronią obuchowa. Dziękuje za uwagę. Dzieci do piaskownicy!


Się czepie, bo topór i siekiera rąbie, a nie tnie. Nigdy nie słszałam, żeby ktoś naciął drwa na ogień.
_________________
Szaleństwo jest bramą, po której znajduje się nieśmiertelność. Nieśmiertelni mają wgląd na czas i przeznaczenie, a mając wgląd ma się też wpływ. Poddaj się władzy Mojrom, byś się nie rozpadł.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   

Podobne Tematy
 
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
theme by michaczos.net & UnholyTeam
Tajemnice Antagarichu :: Heroes of Might & Magic 1,2,3,4,5,6 Forum